UVIJEK POSEBNI

Tiha avangardnost Modre laste

Kada je na početku školske godine 1954./1955. u Zagrebu objavljen prvi broj lista „Djeca za djecu“ nitko nije ni slutio da će iz toga skromnoga školskog glasila nastati vodeći hrvatski list za učenike viših razreda osnovne škole.

Prvi suradnici lista, učenici učitelja Josipa Sabolovića, objavljivali su svoje sastavke, pjesmice, crteže i enigmatske priloge na četiri crno-bijele stranice. Ubrzo su im se kao autori pridružili i odrasli: književnici, ilustratori, novinari i enigmatičari, te se naziv lista pokazao neodgovarajućim, stoga je uredništvo pozvalo čitatelje da predlože novo ime. Tako je nastala Modra lasta.  

Modra lasta se ubrzo profilirala u list s informativnom, poučno-odgojnom i zabavnom ulogom, kao svojevrsna dopuna udžbenika i kao pomoćni didaktički materijal u višim razredima osnovne škole. Iako nikad nije imao ambicije sustavno utjecati na promjene u bilo kojem segmentu školskog sustava, list je na svoj tih i uporan način od samoga svojeg osnutka desetljećima krčio nove putove i puteljke u hrvatskoj školi, kao što će to pokazati primjeri koji slijede. 

Od stripa u listu do stripa u udžbeniku

Danas, kada gotovo nema udžbenika bez bar jedne table ili pasice stripa, čini se čudno da je pedesetih godina 20. stoljeća strip u školi bio nepoželjan medij, sumnjiv proizvod sa zapada. Kada je prof. Stjepko Težak, tadašnji glavni urednik Modre laste, 1958. godine odlučio s crtačem Hortenzijem Pavićem objaviti strip Vječno proljeće, za koji je sam napisao scenarij, značilo je to izložiti se kritici dežurnih moralista i poljuljati stečeni ugled časopisa. Hrabra urednička odluka pokazala se dobrom. Čitateljstvo je s velikim simpatijama prihvatilo strip, pa su se sljedećih godina na stranicama Modre laste počeli pojavljivati i stripovi Julesa Radilovića, Roberta i Borisa Neugebauera, Andrije Maurovića i Ivice Bednjanca, najplodnijega i najpopularnijeg stripa-autora Modre laste. Valja naglasiti da je u vrijeme Domovinskog rata i neposredno nakon njega Modra lasta bila jedini list u Hrvatskoj koji je kontinuirano objavljivao stripove hrvatskih autora. 

Elementi spolnog odgoja

Godinu dana nakon što je 1973. godine u cijeloj Europi veliko zanimanje izazvala serija knjiga Encyclopédie de la vie sexuelle francuske izdavačke kuće Hachette, Modra lasta objavljuje niz popularno-znanstvenih napisa Čovjek i život, priređenima prema spomenutom djelu, u kojima čitateljima na nov, liberalan način, kroz svojevrsnu romanesknu formu, objašnjava tajnu nastanka života, razliku između spolova, pojavu mjesečnice te tijek začeća i poroda. Osim toga, odabirom vrhunskih reprodukcija aktova te uporabom umjetničkih fotografija kao ilustrativnog materijala uz različite novinarske i književne priloge uredništvo je nastojalo svoje čitatelje na najbolji način senzibilizirati na pojavu golog tijela i zdrave seksualnosti. 

Enigmatika u nastavi

Poput mnogih drugih listova, i Modra lasta je od samoga početka njegovala zagonetaštvo. Štoviše, već prvi broj lista Djeca za djecu donosi križaljčicu čiji je autor učenik. Specijalnost Modre laste je didaktička enigmatika, stoga nije čudno što su mnoge zagonetke objavljene na njezinim stranicama našle svoje mjesto u različitim udžbenicima i, još češće, u radnim bilježnicama i priručnicima.Kvizovi znanja, tako česti u suvremenim didaktičkim materijalima, djelomično vuku korijen iz kvizova što ih je prije više od 20 godina počela objavljivati Modra lasta, a u kojima se na popularan način aktualizira školsko gradivo (primjerice, otok Šolta povezuje se s pjesmom što je pjeva Oliver Dragojević, ili, scena s Bradom Pittom iz filma Troja povezuje se s Trojanskim ratom). 

Edukativni i didaktički posteri

Do 1999. godine, kada je Modra lasta objavila svoje prve didaktičke i edukativne postere, u hrvatskom tisku za djecu i mladež nije postojala takva vrsta postera. Postojali su samo pop-posteri u revijama i magazinima što se prodaju na kioscima. U najnovije vrijeme i izdavači udžbenika tiskaju velike didaktičke postere.Posteri Modre laste su koncipirani tako da se s jedne strane nudi pop-poster, a s druge edukativni, didaktički ili umjetnički poster, pogodan za rad u nastavi ili za izlaganje u školskim prostorima ili gradskim knjižnicama. Ankete su pokazale da su najpopularniji i najtraženiji posteri Modre laste bili Abeceda učenja, Hrvatski narodni vladari i Internetski bonton

Nastavnici suradnici i nastavnici autori

Oduvijek je među nastavnicima bilo onih koji se u slobodno vrijeme bave pisanjem, pa povremeno objavljuju u tisku za djecu. Modra lasta je u svojoj uređivačkoj politici otišla korak dalje: prije više od dvadeset godina počela je najprije povremenu, a potom sve intenzivniju suradnju s nastavnicima, koji su na njezinim stranicama osim proze i poezije objavljivali i stručne priloge o novom pristupu lektiri, metodologiji učenja i sl. Ukratko, Modra lasta je uvijek hrabrila nastavnike da se afirmiraju svojim autorskim radom, te je tako prva promicala danas u praksi općeprihvaćenu ideju da autori udžbenika budu i nastavnici praktičari. 

Izlazak na teren

Uredništvo Modre laste prakticira nešto što druga uredništva rade samo sporadično ili to uopće ne rade: redovito odlazi u školu, u posjet svojim čiateljima, na susrete s učenicima i nastavnicima. Zahvaljujući pogodnom smještaju svojih prostorija u središtu Zagreba, u Masarykovoj 28, uz sretnu okolnost što Školska knjiga u svojoj zgradi ima veliku dvoranu, uredništvo može u posjet primiti velike grupe svojih pretplatnika, organizirati za njih književne susrete, radionice ili predavanja. Takvi intenzivni kontakti s čitateljstvom omogućuju urednicima da neprestano budu u tijeku s najnovijim zbivanjima u svijetu djece i mladih te da uvijek imaju svježe spoznaje o njihovim ukusima i navikama.   

Učenici suradnici

Od svih osobitosti Modre laste najvrjednija je upornost u njegovanju dječjeg stvaralaštva. To je nepisani zavjet što se od urednika do urednika prenosi od prvoga broja lista Djeca za djecu. Oko 30 posto svakog broja lista priređeno je od učeničkih priloga  (rubrike Učenici suradnici, Gosti urednici, Prikazi školskih listova, Sastanak s Lastanom itd.). Brojni stvaralački nagradni natječaji iz područja književnosti, novinarstva, likovnih umjetnosti, stripa, dizajna i enigmatike iznjedrili su male umjetnike od kojih su neki pronašli svoj put baš zahvaljujući suradnji sa svojim omiljenim listom.  Po intenzivnom promicanju dječjeg stvaralaštva Modra je lasta, uz svojega mlađeg brata Smiba, jedinstven list u Hrvatskoj, pa i u svijetu. Zbog toga su oba lista u veljači 2009. dobila od Hrvatske gospodarske komore pravo korištenja znaka Izvorno hrvatsko

Je li Modra lasta i danas avangardna

Tiha avangardnost se ne događa namjerno, nego spontano. Prema tome, budućnost će pokazati je li Modra lasta u ovom trenutku po čemu avangardna. Ono što u posljednje vrijeme najviše zaokuplja Lastine urednike jest nastojanje da se u ponudi svega i svačega djeci pomogne da donose dobre odluke i da od malih nogu uče biti svoji.

 

Željka Horvat-Vukelja